België voor beginners

  • Waar zijn we aan begonnen???!!!

    Waar zijn we aan begonnen???!!!

    Dus ja, daar gingen we weer. Met de auto (en hond dit maal) naar België. Wij hadden een tweetal afspraken staan, namelijk bij een kantoor van Crelan in Wuustwezel. Hier kun je bankzaken en verzekeringszaken regelen. Maar ook hadden we een afspraak bij de notaris. Gelukkig zijn we ruim op tijd met alles, want er komt zoveel informatie op je af dat het fijn is dat je niet alles gelijk hoeft te regelen maar dat je ook nog even de tijd kunt nemen om alles tot je door te laten dringen. Een vriendin van mij zei verleden week: Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt. Deze zin zit dus nu steeds in mijn hoofd, want hier valt natuurlijk geen speld tussen te krijgen.

    Omdat we “Ik vertrek”- achtige toestanden graag willen voorkomen, waarbij er naar het buitenland wordt verhuisd zonder enige kennis van zaken of van de taal (in ons geval niet echt relevant, want België) zijn wij als een gek alle informatie aan het verzamelen die we komend jaar nodig gaan hebben. Hoe zit het met de verzekeringen, onze huidige testamenten en bijvoorbeeld de auto’s die beiden geïmporteerd moeten gaan worden.

    Voor dat laatste heb ik inmiddels de perfecte oplossing gevonden. Eigenlijk nog vlakbij ons huidige huis ook, in Oud Beijerland zit een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd. Het bedrijf heet Global car en toen ik met deze man sprak was ik er direct van overtuigd dat we daar op het goede adres zitten om alles met de 2 auto’s snel en kundig in kannen en kruiken te krijgen. Dus de auto kan voor dit moment afgevinkt worden.

    Voor wat betreft de verzekeringen is er goede uitleg gegeven over de hospitalisatieverzekeringen en eventuele tandartsverzekering. Tevens wordt er in België niet gesproken over een WA verzekering maar over een familiale verzekering. Deze kun je allemaal pas afsluiten als je eenmaal in België woont omdat je hiervoor je rijksregisternummer nodig gaat hebben. Een eventuele bankrekening zouden we al wel kunnen openen, maar dat kan wat ons betreft nog even wachten. De prijs van de hospitalisatieverzekering, die viel wel tegen. Door de emigratiedeskundige die wij gesproken hadden werd verteld dat het om enkele honderden euro’s ging. Helaas, de prijzen waar nu over gesproken wordt betreft een bedrag vele malen hoger dan het bedrag van enkele honderden euro’s. Dus daar moeten we nog maar eens even goed naar kijken en tevens weer even contact opnemen met de emigratiedeskundige omdat zij ook in verzekeringen doet. Daarbij zijn we, zolang we beiden in Nederland blijven werken ook nog verzekerd voor ziektekosten in Nederland, dus is de vraag of het ook anders kan. Dit wordt vervolgd…

    Daarna door naar de notaris in Wuustwezel. We hebben een behoorlijk uitgebreide uitleg gekregen over de huwelijkse voorwaarden in België. De vraag is of we onze Nederlandse huwelijkse voorwaarden om gaan zetten naar een Belgische variant. Tevens gaan ze onze Nederlandse testamenten beoordelen alsmede de levenstestamenten. Dit laatste heet in België een zorgmachtiging. Waarschijnlijk hoeven we de levenstestamenten niet om te zetten, voor wat betreft de testamenten is dit nog even de vraag. Hierover gaan ze zich buigen en daar komt nog een antwoord op.

    Voor wat betreft de grond en het toekomstige huis. Dit zouden wij nu, onder de Belgische wetgeving al kunnen schenken aan de kinderen zonder dat hierover schenkbelasting verschuldigd is. Helaas voor de kinderen hebben wij besloten om het voor ons samen goed te regelen en de kinderen buiten beschouwing te laten. Het voelt voor ons niet lekker om in een huis te wonen dat dan niet meer van ons zou zijn, bovendien zou er dan ook notarieel bepaald moeten worden dat de kinderen verplicht zijn om te tekenen bij verkoop en verplicht worden om te tekenen bij aankoop van een eventuele andere woning. Dit gaat ons echt te ver.

    Voor nu laat ik het hier even bij. Genoeg gerateld. Inhoudelijk ga ik een andere keer meer in op de verzekeringen en de notariële zaken.

  • Fiscale stress

    Fiscale stress

    Hoewel het toch gewoon voelt als een verhuizing, Nederland is immers op loopafstand, is dit toch echt een emigratie. Normaal gesproken sla je weinig acht op de grensborden en grenspalen als je van Nederland naar België vertrekt, maar nu ineens wordt toch rap duidelijk dat er een boel gaat veranderen. Zowel fiscaal als qua gezondheidszorg, maar denk bijvoorbeeld ook aan de auto.

    Zo kon het gebeuren dat ik enkele weken terug, midden in de nacht van zaterdag op zondag tussen 1 en 5 uur ’s nachts niet sliep maar de fiscaliteiten aan het langslopen was. Nu moet je weten dat ik 16 jaar een eigen administratiekantoor heb gehad en fiscaal best wel iets weet. Maar deze brei aan (des)informatie die ik van internet had gehaald zorgde niet direct voor een rustige nacht. Hoofdpijn kreeg ik er van en mijn humeur kwam rap beneden het dieptepunt.

    Manlief had al een aantal keer gezegd dat het misschien beter is om een accountant die hierin gespecialiseerd is erbij te halen, maar ja, in 1e instantie was dat mijn eer te na natuurlijk. Echter, na deze nacht en hierdoor eigenlijk verprutst weekend was ik om. Als je niet eerder met dergelijke zaken te maken hebt gehad kan het echt knap lastig zijn. Dus toch overstag gegaan en de afspraak gemaakt.

    Gisteren dus naar de accountant geweest en deze man vertelde dat hij vaak hoorde dat mensen er zelf niet uitkomen en dat het zeker klopt dat het gecompliceerd is. Er wordt ook gekeken naar de individu en dus niet naar het echtpaar. In ons geval heeft mijn man een eenmanszaak en wordt in 2027 AOW gerechtigd maar blijft mogelijk wel werken. Ik werk 12 uur in loondienst in Nederland en blijf dat ook doen.

    In mijn geval is het relevant om te weten of ik ook thuiswerk, dat is dus niet het geval. Ik ben te blij dat ik weer collega’s heb en wil dus niet meer thuis werken. Omdat ik volledig in Nederland werk blijf ik in ieder geval Nederlandse AOW opbouwen, mocht ik er in de toekomst in België een baantje bij zoeken (niet, maar voor de volledigheid wil ik dit toch uitgelegd hebben) dan hangt het er vanaf hoeveel procent je in welk land werkt. Als je meer dan 25% van je werkbare tijd in je woonland werkt ben je dus daar verzekerd voor de oude dag. Mocht ik nu gaan thuiswerken dan zou je een kaderovereenkomst met je werkgever kunnen opstellen waarin je stelt dat je maximaal 50% thuis werkt. In dat geval ben je in je werkland de premies verschuldigd voor de sociale verzekeringen en betaal je belastingen in je woonland. Hoe dit dan technisch uitgevoerd moet worden is weer van geheel andere orde. Maar ook dat zal de accountant vast weten.

    Mijn man heeft zijn bedrijf in een bedrijfspand in Nederland gevestigd dus dat hij in België gaat wonen is niet relevant voor de belastingheffing in België omdat hij belastingplichtig blijft in Nederland. Wanneer hij straks AOW krijgt en in Nederland blijft werken moeten we nog navragen bij de accountant hoe alles dan gaat lopen. Manlief geeft hier niet altijd duidelijk uitsluitsel over, dus wie dan leeft, wie dan zorgt.

    Krijgt hij eenmaal AOW dan wordt dit bruto naar hem overgemaakt en moet hij hierover belasting afdragen in België. Wat er wel door Nederland wordt ingehouden is de CAK-bijdrage. Dit is een bijdrage voor de ziektekosten voor Nederlanders die in het buitenland wonen. Dit is de verdragsbijdrage. Dit is dus niet hetzelfde als een zorgverzekering, maar puur een bedrag dat Nederland aan België betaalt als vergoeding voor de door ons gemaakte zorgkosten in België. Mocht hij die verplichte CAK-bijdrage willen ontlopen dan zal mijn man een baantje moeten zoeken in België. Al verdient hij er maar € 150,– mee op jaarbasis, zo vertelde de accountant, dan is dat voldoende om de verplichte CAK bijdrage te ontlopen.

    Verder had ik nog een vraag over de heffingskortingen. Ik had daar een hoop (onzin) over gelezen en wilde weten of ik de heffingskortingen op voorlopige aanslag terug moest vragen want zo had ik het begrepen. Dat is dus niet het geval. De werkgever past dit toe. Als je alleen Nederlands inkomen hebt dan heb je recht op 100% van de heffingskortingen waar je ook recht op zou hebben als je in Nederland woont. Heb je ook nog Belgisch inkomen dan wordt er gekeken naar je wereldinkomen. De heffingskortingen worden dan recht evenredig verdeeld over je wereldinkomen en dan moet je mogelijk een deel terugbetalen. Dus dit wordt dan gecorrigeerd in de aangifte.

    Verder is het handig dat mijn man een A1 verklaring aanvraagt waarmee hij aan kan tonen dat hij in Nederland zijn inkomen verdient. Dit omdat hij als zelfstandige werkt. In mijn geval is dat eenvoudiger te bewijzen omdat ik volledig in loondienst werk, maar ook dan kan het geen kwaad om deze aan te vragen. Dit doe je bij de SVB. Tevens moet je bij de zorgverzekeraar een S1 verklaring aanvragen omdat je deze nodig hebt voor de mutualiteit (ziekenfonds) in België. Hier wordt naar gevraagd als je je aanmeldt.

    Zoals ik al vermeld heb wordt de AOW maar ook pensioen belast in het woonland, maar voor een lijfrente gelden andere regels. Deze worden in België belast als vermogen en niet als inkomen. Je betaalt hiervoor een forfaitaire heffing van 3% over 30% van de waarde. Gaat de polis tot uitkering komen en deze komt per jaar boven de € 25.000,– dan mag Nederland heffen. Blijft het onder dit bedrag dan moet je een vrijstelling inhouding loonbelasting aanvragen om te voorkomen dat er alsnog belasting in Nederland wordt ingehouden.

    Ons spaargeld en huis in Luxemburg valt in België onder de vermogensheffing en blijft in Nederland dus buiten schot. Ook in België betaal je belasting, maar over de ontvangen rente en niet over de waarde van je bezit. Ook in België is er een vrijstelling van toepassing.

    Al met al zijn we een hoop wijzer geworden. Uiteraard hebben we nog niet alles in kaart gebracht, maar dat gaat zeker goed komen. Voorlopig wonen we er nog niet.

  • Woonbos in Wildert

    Uiteraard hadden we van tevoren gedegen warenonderzoek gedaan. We waren in Geel geweest bij een makelaar die ons van alles had verteld over het aankoopproces van een woning in België. Tevens hadden we ons, dachten wij, goed laten voorlichten door een immigratiedeskundige. Maar ja, toen we op dit stukje grond stuitten en ik de makelaar ging bellen en vroeg om een optie tot aan vrijdag kwam ik toch van een koude kermis thuis. Een optie in België is iets heel anders dan dat het in Nederland is. In Nederland belooft de verkoper het huis even aan te houden zodat je je iets beter kunt oriënteren en het huis niet alsnog verkocht wordt. Tijdens de optie kun je dan in onderhandeling gaan. In België betekent een optie dat het huis al verkocht is maar dat het voorlopige koopcontract nog niet is getekend. Het voorlopige koopcontract wordt ook in België opgesteld door een makelaar maar zowel verkoper als koper hebben een eigen notaris en de beide notarissen controleren het werk van deze makelaar en vullen het koopcontract desgewenst aan met eigen aanvullingen en opmerkingen.

    Afijn, wij waren bij de grond wezen kijken, ik had al uitgebreid contact gehad met de Gemeente Essen om te checken of hetgeen de makelaar in zijn advertentie had geplaatst ook correct was. Wij waren dus redelijk op de hoogte maar hadden afgesproken nog geen bod te gaan doen. Maar ja, de locatie was echt perfect dus toen we wegreden vroeg mijn man aan mij: Nu gaan we naar de makelaar. Wat zou je willen bieden. Dit is dus wat ik bedoel. Wij leven niet op de rem en als het goed voelt dan doen we het. In België is het zo dat als je een bod doet en het wordt geaccepteerd, dan zit je er aan vast. Geen halfslachtige bedenktijd van 3 dagen na ondertekening van het voorlopig koopcontract, nee hoor, daar doen ze niet aan. Wij wisten dus dat het gelijk serious business zou zijn. Wij hebben een voorzichtig bod gedaan en dat uiteindelijk met een klein bedrag verhoogd en toen was de deal beklonken. De makelaar kwam gelijk met een papier met daarop onze namen en het adres van het perceel en de overeengekomen prijs. Gelijk even tekenen aub. Na deze ondertekening heeft de makelaar zijn advertentie tekstueel veranderd. Het perceel was nu niet meer te koop, maar in optie.

    Uiteindelijk hebben de notarissen van koper en verkoper naar het voorlopig koopcontract gekeken, wijzigingen doorgevoerd en toen wij 2 weken later dit gingen ondertekenen is de tekst van de advertentie van het perceel wederom gewijzigd in verkocht. Nu hebben wij 4 maanden de tijd om het perceel te laten passeren bij de notaris want dat is de termijn die de Vlaamse Overheid er aan stelt om zijn geld (Lees:registratierechten) te ontvangen. De registratierechten is zeg maar de Vlaamse overdrachtsbelasting en bedraagt 12%. Er is een verlaging van de registratierechten in 2025 voor mensen die hun 1e huis kopen. Dit betreft een 1e huis wereldwijd, dus ook huizen die je al bezit in het buitenland tellen mee en dan telt de aankoop in België niet als 1e huis.

  • België voor beginners

WordPress Cookie Notice door Real Cookie Banner